Gazeta Podatkowa nr 95 (1240) z dnia 26.11.2015
Czy pracodawca wypełnia pracownikowi wniosek o emeryturę?
Pracownik poinformował mnie, że w grudniu br. w związku z osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego przechodzi na emeryturę. Czy moim obowiązkiem, jako pracodawcy, jest wypełnienie pracownikowi wniosku o świadczenie emerytalne, czy też powinnam wydać pracownikowi wyłącznie zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu - druk ZUS Rp-7 oraz świadectwo pracy? (pytanie z dyskusji na www.forum.gofin.pl nr 963123)
Wnioski w sprawie przyznania świadczeń emerytalno-rentowych zgłasza się bezpośrednio w organie rentowym lub za pośrednictwem płatnika składek. Jednym z obowiązków pracodawcy jest przygotowanie wniosku o emeryturę i przedłożenie go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę. Przy czym obie te zasady wynikające odpowiednio z art. 116 ust. 3 oraz art. 125 ust. 1 pkt 3 ustawy o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. z 2015 r. poz. 748 ze zm.), zwanej ustawą emerytalną, nakazują uwzględnić regulację zawartą w art. 182 tego aktu prawnego.
Z wymienionej normy prawnej wynika, że ubezpieczeni urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 r., do których nie stosuje się art. 46-47, 50, 50a oraz 50e ustawy emerytalnej, zgłaszają wnioski o emeryturę bezpośrednio w organie rentowym. Regulacja ta dotyczy więc osób, którym emerytura zostanie ustalona na nowych zasadach.
Pracownik uczestniczki forum, jako że nabędzie uprawnienia emerytalne w grudniu br., zalicza się do grona osób urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 r., którym wysokość emerytury zostanie ustalona według nowych zasad. W takim przypadku pracodawca nie ma obowiązku kompletowania i sporządzania wniosku o świadczenie emerytalne. Uczestniczka forum nie jest więc zobowiązana wypełniać pracownikowi odpowiednich formularzy stanowiących wniosek o emeryturę. Jeśli jednak to uczyni, datą zgłoszenia wniosku o emeryturę nie będzie data jego sporządzenia przez płatnika składek, tylko, co do zasady, data jego wpływu do ZUS.
Jeśli natomiast chodzi o wydanie pracownikowi pozostałej dokumentacji, o którą pyta uczestniczka forum, to jak najbardziej ma ona taki obowiązek wobec pracownika m.in. ubiegającego się o emeryturę.
Pracodawca ma obowiązek wydawania zarówno pracownikowi, jak i organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości (art. 125 ust. 1 pkt 2 ustawy emerytalnej). Zarówno druk ZUS Rp-7, jak i świadectwo pracy są takimi dokumentami.
Jak podaje ZUS na swojej stronie internetowej www.zus.pl, pracodawca nie ma obowiązku kompletowania i sporządzania wniosku oraz przedkładania go we właściwym oddziale ZUS w przypadku osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r., którym emerytura zostanie ustalona na nowych zasadach, określonych w art. 24 lub art. 184 ustawy emerytalnej. |
www.KalkulatoryPodatkowe.pl - Kalkulatory zasiłków i innych świadczeń:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Zasilki.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|