Gazeta Podatkowa nr 31 (1697) z dnia 16.04.2020
Wpłata do PPK przy dwóch umowach
Pracownik zatrudniony jest w firmie na podstawie dwóch umów. Czy w takiej sytuacji wpłaty do PPK należy odprowadzać od obu osiąganych przez niego wynagrodzeń?
Wpłaty na PPK odprowadza się od kwoty wynagrodzeń brutto uczestników PPK, czyli osób mających status osoby zatrudnionej. W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK (Dz. U. z 2020 r. poz. 266), przez osoby zatrudnione należy rozumieć osoby podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym ze wskazanych w nim tytułów w RP w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych będące w szczególności:
a) pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy, z wyjątkiem pracowników przebywających na urlopach górniczych i urlopach dla pracowników zakładu przeróbki mechanicznej węgla, o których mowa w art. 11b ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1821), oraz młodocianych w rozumieniu art. 190 § 1 Kodeksu pracy,
b) osobami fizycznymi wykonującymi pracę nakładczą, które ukończyły 18. rok życia, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie uprawnień pracowniczych osób wykonujących pracę nakładczą (Dz. U. z 1976 r. nr 3, poz. 19 ze zm.),
c) członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych lub spółdzielni kółek rolniczych,
d) osobami fizycznymi, które ukończyły 18. rok życia, wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z art. 750 Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,
e) członkami rad nadzorczych wynagradzanymi z tytułu pełnienia tych funkcji
- podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tych tytułów w Rzeczpospolitej Polskiej.
Jeżeli obie umowy, na podstawie których pracownik świadczy pracę spełniają określone wymagania, aby pracownika uznać za osobę zatrudnioną, to wpłaty na PPK należy naliczać od obu wypłacanych mu wynagrodzeń, chyba że pracownik złoży deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Z tym że nie ma możliwości rezygnacji z uczestnictwa tylko z tytułu jednej umowy. Złożona przez osobę zatrudnioną deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK dotyczy wszystkich stosunków prawnych łączących osobę zatrudnioną z danym podmiotem zatrudniającym.
Ważnym kryterium przy ustalaniu obowiązku objęcia przepisami PPK osób zatrudnionych jest ich wiek.
Przykład Bolesław Kowalski jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Dodatkowo ma zawartą ze swoim pracodawcą umowę zlecenia. Od wynagrodzeń z obu umów odprowadzane są obowiązkowe składki emerytalne i rentowe. Zatem, jeżeli pan Bolesław zdecyduje się na oszczędzanie w ramach PPK, zatrudniający zobowiązany będzie odprowadzać składki od obu wypłacanych mu wynagrodzeń. |
www.KalkulatoryPodatkowe.pl - Pozostałe kalkulatory:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|